Alle kunder må velge strømleverandør. Dersom du ikke velger en strømleverandør innen 6 veker, vil du automatisk få en avtale kalt "pliktleveranse". Vilkårene i denne avtalen er ofte kostbare sammenlignet med andre kraftleverandører. Vi anbefaler derfor på det sterkeste å velge en strømleverandør så snart som mulig.
Det er kostnadsfritt å bytte kraftleverandør. Nettselskapet skal legge til rette for at kunder skal foreta leverandørbytte.
Vi anbefaler deg å besøke Forbrukerrådets nettside strompris.no. Her vil du kunne sammenligne tilbud fra de ulike kraftleverandørene som kan levere til din adresse.
Ta kontakt med den kraftleverandøren du ønsker snarest og husk å ha følgende opplysninger tilgjengelig når du skal bestille kraftleveringsavtale:
- Målepunkt_ID (dette finner du feks på faktura)
- Fødselsdato eller Organisasjonsnummer
- Navn eller firmanavn
Pliktleveranse
Kunder som ikke har inngått avtale med en kraftleverandør, vil motta leveringspliktig kraft fra sitt nettselskap (Jæren Everk). Dette er vedtatt av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Denne ordningen er ment for å være en midlertidig løsning så prisen på leveringspliktig strøm fra nettselskapet er høyere enn det som en kraftleverandør vil kunne tilby deg. Etter 6 uker er nettselskapet pålagt til å øke påslaget ytterligere for å oppfordre kundene til å velge seg en egen kraftleverandør. Derfor vil det være lønnsomt for deg å opprette en ny strømavtale hos en kraftleverandør så snart som mulig.
Leveringspliktig kraft fra Jæren Everk faktureres etter følgende priser:
Første 6 uker: | Innkjøpspris (månedsmiddelpris på NordPool) + påslag 6,25 øre/kWh inkl. mva (5 øre/kWh eks. mva). |
Etter 6 uker: | Innkjøpspris (månedsmiddelpris på NordPool) + påslag 15,00 øre/kWh inkl. mva (12 øre/kWh eks. mva). |